Dag 3 Bolivia

18 november 2015 - La Paz, Bolivia

Vandaag is het plan om naar de begraafplaats van La Paz te gaan en naar een markt in de hoger gelegen stad El Alto. We besluiten om naar de begraafplaats te lopen. Uiteindelijk lopen we er een half uur over. Het valt ons op dat het er behoorlijk druk is!! We denken dat er een begrafenis van een belangrijk persoon gaande is, omdat er ook veel politie aanwezig is. Als we de begraafplaats oplopen zien we aantal mensen die schedels voor hun hebben liggen. Misha wilt hier graag een foto van hebben. We besluiten om eerst een rondje over de begraafplaats te lopen. Het is er gigantisch groot. We zien graftombes van belangrijke personen, familiegraven, een speciaal gebouw voor agenten en een heleboel soort van flatgebouwen waar mensen in worden opgeborgen. Nadat we een flink stuk hebben gelopen, besluiten we om de begraafplaats te verlaten. Onderweg naar de uitgang horen we muziek en zien we dat er in eens heel veel mensen met schedels zitten. Vanuit de ingang en dan door de kerk komen nog veel meer mensen met schedels aangelopen. Het blijkt de "dias de los natitas" ( dag van de schedels) te zijn. FF googlen voor meer informatie!!! Een heleboel mensen maken foto's en er zijn ook journalisten aanwezig. Misha besluit om ook wat mooie foto's te maken. Helaas heeft hij alleen zijn Gopro bij zich! Het valt haast niet op camera vast te leggen hoe indrukwekkend dit is!!!
Na een uurtje besluiten we om de begraafplaats te verlaten en naar de markt te gaan. We nemen de kabelbaan, die over de stad heen gaat, naar boven. Vanuit de kabelbaan hebben we een prachtig uitzicht. We stappen lopen vanuit de kabelbaan direct de markt op. Je kunt er niet omheen! De markt is gigantisch groot!! We komen eerst langs een aantal eetkraampjes, het stinkt er behoorlijk. De rest van de markt bestaat nieuwe spullen, maar vooral uit 2ehands spullen. Er ligt zelfs een 2ehandse injectiespuit!! Na een rondje te hebben gelopen, hebben we het wel bekeken. Het is er veel te druk!! We nemen de kabelbaan terug naar La Paz. Stef gaat FF slapen en Misha bekijkt nog FF de foto's en filmpjes die gemaakt zijn. Als Stef wakker word, besluiten we om toch nog terug te gaan naar de begraafplaats om nog wat foto's te maken met de normale camera. We nemen dit keer een minibusje om er te komen. Als we aankomen zien dat er op straat een parade met dans en muziek gaande is, ten ere van de overledene. We lopen nog een stukje over de begraafplaats en Misha maakt nog een aantal mooie foto's. Daarna gaan we terug om nog lekker wat te eten en bij te komen van alle indrukken die we hebben opgedaan.

1. Hennie:
    18 november 2015
    Wat een mooie gebeurtenis om mee te maken, zo anders als bij ons! Ga weer op internet zoeken.

Liefs Hennie